Kategorier
Försvarsspel Korträkning Medelsvår Nybörjare

Längdmarkeringar förbättrar försvaret!

Styrkemarkeringar och längdmarkeringar

Det finns huvudsakligen 2 typer av markeringar: styrkemarkeringar och längdmarkeringar. De flesta behärskar styrkemarkeringar men ”struntar” i längdmarkeringar. Jag ska här först kort förklara när man använder vad, och sedan gå in på ett exempel som visar varför längdmarkeringar kan vara så viktiga.

Styrkemarkeringar används när partnern spelar en färg och du ska bekänna. Det vanliga i Sverige är då omvända styrkemarkeringar, även kallat Schneider, som innebär att du lägger ett lågt kort om du har bra i färgen och ett högt kort om du har dåligt i färgen.

Längdmarkeringar används när spelföraren spelar en färg och du ska bekänna. Den vanligaste längdmarkeringen kallas Malmö, och innebär att du lägger ett lågt kort för att visa jämnt antal kort i färgen och ett högt kort för att visa ett udda antal kort i färgen.

Dessa markeringar kan dessutom kombineras när du inte kan bekänna utan ska saka ett eller flera kort i en annan färg. Då är det första kortet du sakar en styrkemarkering och det andra kortet en längdmarkering. Har du till exempel A752 i en färg och ska saka lägger du alltså först 2an för att visa att du har bra i färgen och sedan den lägsta (5an) för att visa att du har jämnt antal.

Varför styrkemarkeringar?

Framför allt styrkemarkerar man så att partnern vet om han ska fortsätta i färgen alternativt byta färg. Ett annat skäl är att du ofta kan räkna ut vad spelföraren har för honnörer i de andra färgerna beroende på vad han visat i allmän styrka och vad du har i den aktuella färgen.

Varför längdmarkeringar?

Ett av huvudskälen är att man, genom att veta hur många kort partnern har i en färg, kan räkna ut spelförarens (troliga) fördelning vilket kan vara till stor hjälp i försvarsspelet. Bland annat hjälper det dig att räkna ut NÄR du ska ta ett stick, oftast när spelföraren har slut på färgen så att han inte kommer åt träkarlens godspelade stick. Detta gäller framför allt när bordet saknar andra ingångar.

Det kan också vara bra att känna till spelförarens fördelning så att du i slutläget håller rätt kort och inte sakar bort håll i färger och därigenom ger spelföraren extrastick. I den här given får du se varför längdmarkeringar kan vara avgörande för att beta kontraktet.

Handen

Du tar som Väst upp följande kort:

Budgivningen

är kort men intensiv.

Syd öppnar med 2NT som visar 20-21 honnörspoäng och en jämn hand varpå Nord avslutar budgivningen med 3NT. Du och din partner passar båda och du ska alltså spela ut mot 3NT.

Utspelet

Du spelar givetvis ut SpQ från din fina sekvens i hopp om att snabbt godspela 2 eller 3 spaderstick och Nord som är träkarl lägger upp sina kort.

Träkarlen

består av

Eftersom spelföraren visat 20-21 och du kan se 6 poäng vet du att motståndarna totalt förfogar över 26-27 honnörspoäng. De rekommenderade poängen för att bjuda utgång är ju 26 så detta kan bli en hård kamp! Att man har gemensamma 27 poäng är ju ingen garanti för att kuntraktet ska gå hem utan bara en riktlinje i budgivningen.

Du har själv 9 poäng, och vet därför dessutom att partnern har de 4-5 honnörspoäng som blir över.

Strategi

Du inser att klöverfärgen troligen kommer att spela en avgörande roll för huruvida kontraktet ska gå hem eller ej. Eftersom träkarlen inte har några ingångar vill du därför minimera antalet klöverstick som kommer att vinnas på träkarlen. Detta gör du genom att se till att spelföraren inte har någon klöver kvar att spela in bordet med när du väl har tagit för ditt ess.

Utnyttja längdmarkeringarna!

Din plan är alltså att vänta med ditt klöveress tills spelföraren inte längre har några kort kvar i färgen. Och hur vet du detta?

Jo genom att veta hur mänga klöver din partner har kan du enkelt räkna ut hur många klöver spelföraren har! Du ser själv totalt 8 klöver och saknar alltså 5 köver. Om nu din partner har 3 av dessa har spelföraren alltså bara 2 medan om din partner har 2 klöver har spelföraren 3 stycken. Och eftersom din parner kommer att längdmarkera när spelföraren spelar klöver kommer du att med säkerhet få reda på vilket som är fallet denna gång!

Första klöversticket

Efter att ha vunnit första stick med SpA (din partner lågmarkerar med Sp7) spelar spelföraren omedelbart en liten klöver. Du markerar för udda antal med Kl9 varpå din partner på träkarlens KlJ lägger Kl10. På KlQ som spelas i tredje stick följer nu din partner upp med Kl5.

Hur sitter klövern?

Din partner har ju markerat för udda antal genom att först bekänna med en hög klöver. detta innebär förstås 3 stycken denna gång och ger därmed spelföraren 2 stycken. Hade partnern istället lagt lågt-högt, alltså Kl5 följt av Kl10 hade du vetat att spelföraren haft de återstående 3 klövrarna.

Ta sticket eller ducka igen?

Eftersom du nu vet att spelföraren har slut på klöver finns det ingen anledning att ge honom även detta stick. Du tar alltså för KlA och fortsätter spaderattacken med SpJ.

Hade du istället fått veta att spelföraren haft ytterligare en klöver hade du återigen släppt sticket för att blockera träkarlens återstående godspelade klöver.

Bordet är nu helt dött, spelföraren får aldrig för sina återstående klöverstick.

Hela sitsen

När kortsitsen är

kan spelföraren bara få 8 stick nämligen 2 i spader, 4 i hjärter, 1 i ruter och 1 i klöver. Han går alltså en straff i sitt kontrakt. Notera att han hade fått ytterligare ett klöverstick och därmed gått hem i kontraktet om du hade släppt även det andra klöversticket.

Viktigt med markeringar?

Ja det får man verkligen säga att inte minst denna bricka är ett talande exempel på. Utan längdmarkeringar hade du ju haft EN REN GISSNING huruvida du skulle tagit andra eller tredje klöversticket och därmed kanske helt i onödan släppt hem kontraktet.

Övriga världen

spelar ofta precis tvärtom vad gäller styrke- och längmarkeringar det vill säga ett lågt kort visar dåligt respektive udda antal medan ett högt kort visar bra respektive jämnt antal. Vilken metod som är bäst är väl mest en smaksak och det viktigaste är att man har klara regler.

Lycka till med markeringarna!

Självklart vill jag prenumerera på bloggen!

* indicates required



Kategorier
Nybörjare Utspel

Vad spela ut?

Spela aldrig ut! var en devis som myntades av den svenska storspelaren Jan Wohlin redan på 1950-talet. Tanken var att utspelet är en så svår del av bridgespelet att man helst vill slippa.

Dock är man ju på cirka 25% av givarna tvungen att spela ut! Eftersom utspelet ofta är avgörande för om kontraktet ska gå hem eller bet är det därför viktigt att man har koll på grundläggande strategier och regler så man dels orsakar mest möjliga skada för spelföraren, dels ger partnern så mycket information som möjligt om ens hand.

Du måste först bestämma vilken färg du ska spela ut – utspelsreglerna styr sedan vilket kort i den färgen du ska spela. Jag kommer nu att gå igenom både strategier och utspelsregler.

När det gäller regler kan olika par ha olika regler. Det är alltså viktigt att du och din partner bestämmer er för vilka regler ni använder!

Strategier för utspel

Det viktigaste när du ska spela ut är givetvis att ta så många stick som möjligt i kontraktet. Detta uppnår du genom att antingen omedelbart ta dina stick eller att godspela stick som du alltså erhåller senare i spelet.

En annan viktig aspekt är att man inte ska ge spelföraren favör i någon färg, t.ex. spela upp mot en gaffel. Mer om det nedan!

Singelutspel

Förutsatt att din singel inte sitter i trumf spelar du ut en singelton för att försöka få en stöld innan spelföraren hunnit trumfa ut.

Utspel från dubbelton

Samma sak här, har du en dubbelton spelar du ut den i hopp om att så småningom kunna få en stöld.

Utspel i partnerns färg

Om din partner har bjudit en färg ska du normalt spela ut den. I sang kan det vara spelförarens svagaste färg och därför bra att attackera. I trumf vill du att partnern ska få för sina ev. höga kort innan spelföraren hinner saka bort sina egna förlorare.

Trumfutspel

Om du befarar att spelföraren tänker korsstjäla alltså stjäla på båda händerna istället för att direkt trumfa ut, kan det vara en god idé att spela ut trumf för att minska antalet stölder. Fortsätt sedan med ytterligare trumf när (om) ni kommer in igen.

Risk för korsstölder föreligger om motståndarna har bjudit på ett sådant sätt att du vet att de har singelton i en eller flera färger, eller om du själv har en väldigt ojämnt fördelad hand. Det kan också vara så att du tror att de har en ganska dålig trumf och måste använda den till stölder i möjligaste mån. Ta då bort den möjligheten!

Sekvens- och längdutspel

Om du har en sekvens med honnörer – KDJ eller DJ10 – är det ofta ett mycket bra utspel eftersom du kan godspela honnörerna.

Detsamma gäller om du har en egen lång färg. Förhoppningsvis kan du godspela stick som ni kan inkassera så fort ni kommer in i spelet igen. Framför allt i sang är det bra att spela ut från en lång färg även om den är svag. Spelföraren kan ju aldrig stjäla.

Undvik favör

Om du inte ser någon möjlighet att få extra stick – undvik att ge favör! Om du till exempel har KJxx i en färg och spelar ut den färgen, riskerar du att ge spelföraren 2 stick i färgen om han har damen på handen och esset på bordet. Detsamma gäller om du har bara har kungen, men spelföraren har Ess-Dam. Då spelar du rakt upp i spelförarens gaffel. (En gaffel är två kort där mellanliggande kort saknas, t.ex. Ess-Dam, K-J eller D-10.)

Om du har en gaffel är det risk för att även spelföraren har en gaffel, så oftast ska du undvika att spela ut från en sådan.

För att undvika favör kan du välja att spela ut passivt från exempelvis tre hackor.

Utspelsregler

Det finns ett antal olika utspelsregler, jag ska nu gå igenom de vanligaste. Huvudtyperna är sekvensutspel och drag i färgen du ska spela ut.

Sekvensutspel

Om du ska spela ut från en stark färg där du har ett antal intill-liggande topphonnörer – en sekvens – är det normala att man spelar ut den högsta honnören, t ex K från KQ(J) eller Q från QJ10(x). En del spelar dock så att man spelar ut den näst högsta honnören, alltså Q respektive J i ovan nämnda exempel. Detta kallas ”Russinow” men är betydligt ovanligare numera.

Som vanligt gäller att man gör som man vill, huvudsaken är att man kommit överens med sin partner om vilken regel man använder och kommunicerar regeln till motståndarna om de frågar.

Singeltonutspel

När du spelar ut en singelton har du givetvis inget val utan spelar helt enkelt ut din singel:-)

Utspel från dubbelton

När du ska spela ut från två hackor eller honnör + hacka spelar de flesta ut högsta kortet. (Undantag även här att vissa spelar ut lägsta från 2 hackor vilket kallas Schneiderutspel. Återigen – du och din partner gör som ni vill).

Utspel från trekortsfärg

Här är det vanliga att du spelar ut det lägsta korten om du har en honnör i färgen. Har du 3 hackor kan du antingen spela ut det mellersta, det kallas MUD (middle, up, down), du följer alltså upp med det högsta nästa gång. Eller så kan du spela ut det lägsta även nu vilket är det vanligaste numera.

Utspel från fyrkortsfärg eller längre

Även nu finns det 2 olika ”skolor”. Antingen spelar du ut det fjärde kortet från toppen, det kallas för 11-regeln. Eller så spelar du ut det tredje eller femte kortet från toppen. Det kallas 10-12-regeln och är absolut vanligast bland svenska spelare idag. Även de som fortfarande använde 11-regeln brukar dock använda 10-12-regeln om de spelar ut i partnerns bjudna färg. Detta eftersom du ofta inte har så många som 4 kort i partnerns färg och då spelar ut lägsta från en trekortsfärg.

Återigen, det är viktigt att du och din partner kommer överens om vilken regel ni använder! Om du spelar ut en trea och partnern har tvåan, vet ju partnern att du har 4 kort om ni använder 11-regeln, 3 eller 5 kort om ni använder 10-12 regeln.

Tänk på budgivningen!

Motståndarnas naturliga bud är färger de är starka i. De färger som inte nämnts (mer än som konventionella bud) är de alltså vanligen svaga i, och kanske ett bra alternativ för utspel.

Utspelsexempel

Avslutningsvis några exempel där du efter samma budgivning får ett antal olika händer att spela ut från. ”Facit” återfinns i nästa stycke.

Motståndarna bjuder enkelt och rättframt 1Hj-4Hj. Du har alltså ingen mer information än båda spelarna har minst 4 hjärter och minst ca 13 totala poäng.

Vad spelar du ut med följande händer:

Hand 1: x xxx xxxx xxxxx

Hand 2: QJ10 xx Jxxx Qxxx

Hand 3 KJ xx KJx Kxxxxx

Hand 4: Qxx KQJ Qxxx Qxx

Hand 5: xx xxx Qxxx Qxxx

”Facit”

Hand 1: Här spelar du ut din singelspader och hoppas att omedelbart eller senare i spelet få en stöld.

Hand 2: Nu är SpQ ett givet utspel för att snabbt försöka godspela ett stick i den färgen.

Hand 3: Nu vill du undvika att ge favör i någon färg och spelar därför ut en trumf. (Alternativt kan du spela ut en låg ruter och hoppas på att din partner har RuQ, men det är mer chansartat. Ibland när man ligger illa till i en tävling måste man dock chansa 🤠)

Hand 4: Eftersom du inte vill gissa vilken färg som eventuellt inte är favör spelar du ut HjK (enligt regeln om högsta från sekvens). Det har dessutom fördelen att du kanske tar bort stölder från träkarlen genom att dra så många trumf som möjligt.

Hand 5: Har kan man slutligen tänka sig utspel i alla fyra färgerna! Spader från dubbelton för att eventuellt senare få en stöld; trumf för att spela ut så passivt som möjligt alternativt ta bort stölder för spelföraren och slutligen ruter eller klöver för att försöka godspela stick där innan spelföraren hunnit godspela de övriga färgerna och sakat bort eventuella förlorare.

Den sista handen visar att utspel inte är någon exakt vetenskap utan ibland kan till och med ALLA färger vara rätt! (Fast ofta är tyvärr alla färger fel – som sagt, spela aldrig ut!)

Glöm inte partnern!

Tänk på att vara observant på vad partnern spelar ut! Försök lista ut vad partnern vill med sitt utspel. Kan det vara en singelton? I så fall gäller det ju att direkt du kommer in spela tillbaka färgen så att partnern får sin stöld. Försöker partnern godspela en färg? Då är det också läge att fortsätta med den. Ibland kan det dock vara ett passivt utspel eller en ren chansning, och då kanske du ska byta färg när du kommer in.

Vill du lära dig mer om utspel?

Kolla då in min lektion om utspel och försvar med flera övningar HÄR

Självklart vill jag prenumerera på bloggen!

* indicates required



Kategorier
Budgivning Medelsvår Nybörjare Slambudgivning

Glöm inte trumfdamen!

Viktigt vid slambudgivning

När du undersöker slammöjligheterna är det framför allt två saker som är viktiga: att du inte saknar 2 eller fler ess samt, om du saknar ett ess och bara har åtta trumf, att du då förfogar över trumfdamen.

Olika svarsmodeller vid essfråga

I svaren på Blackwoods essfråga har man därför tagit med trumfdamen på några svar: som du troligen har koll på betyder svaret 5Hj 2 ess utan trumfdam medan 5Sp betyder 2 ess med trumfdam. Med två ess kan man alltså upplysa partnern ifall man har trumfdam eller inte.

Svaren 5Kl respektive 5Ru som visar 0/3 eller 1/4 ess innehåller däremot ingen info om trumfdamen. Då kan den som essfrågade med reläbudet det vill säga närmaste bud (som inte är trumf) direkt fråga efter trumfdamen. Som svar på reläbudet går man om möjligt ner i 5 utan trumfdam. Annars bjuder man oredovisade kontroller och lovqar alltså i och med det även lovar trumfdam.

Exempelgiv

Du tar som Syd upp

Budgivningen

Du öppnar med 1Ru som lovar minst 3 ruter eftersom ni spelar 5-korts högfärgsöppningar mer populärt kallat 5533 det vill säga att 1Kl/Ru lovar minst 3 medan 1Hj/Sp lovar minst 5.

Din partner svarar 1Hj som i vanlig ordning lovar minst 4 hjärter och minst 6 poäng. Du återbjuder 1Sp för att visa minst 4-korts spader. Din partner vet ännu inte om du har fler än 3 ruter eftersom du fortfarande kan ha fördelningen 4333.

Partnern bjuder nu 2Kl som är så kallad fjärde färg utgångskrav och alltså inte visar någonting om klöverfärgen. Du förväntas nu visa oredovisade färglängder alternativt bjuda NT på lämplig nivå om du har håll i klöver (Partnern kan vara renons i klöver och det är inte att rekommendera att spela NT utan håll 🥶) Har du 3-kortstöd i partnerns tidigare bjudna hjärter-färg bjuder du 2Hj för att visa detta (du förnekade ju 4-kortsstöd när du bjöd 1Sp). Har du istället en femte spader bjuder du 2 Sp.

Nu har du inget av detta, så därför bjuder du 2Ru som visar högst 2 hjärter. (Du kan fortfarande inte bjuda 2NT eftersom du fortfarande saknar håll i klöver).

Nu vet din partner att du har 4 spader och högst 2 hjärter – alltså högst 6 kort i Hj + Sp tillsammans. Därmed har du minst 7 kort i Kl + Ru. Och hade du haft endast 3 ruter och 4 klöver hade du förstås öppnat med 1Kl istället för 1Ru. Alltså har du minst 4 ruter.

På väg mot slam?

Partnern återkommer nu med 3Ru som visar att han är intresserad av ett högt ruterkontrakt baserat på att han vet att du har 4 spader, 1-2 hjärter, 4-5 ruter 2-3 klöver samt normalt cirka 12-14 honnörspoäng. Du har 13 honnörspoäng och i övrigt inget att skämmas för så du bjuder 3Hj som visar ess eller kung i den färgen. Eftersom din partner bjöd fjärdefärg som utgångskrav riskerar du inte pass på det budet, utan kan på väg mot 3 sang passa på att ge partnern så mycket info som möjligt.

Din partner kontrollbjuder nu 3Sp som visar ess, kung, singel eller renons i spader. Sang-bud är fortfarande omöjligt pga. saknat klöverhåll och du kan inte heller kontrollbjuda 4Kl utan någon kontroll.

Du tvingas alltså bjuda 4Ru som förnekar klöverkontroll. Din partner kontrollbjuder nu 4Hj som samtidigt visar klöverkontroll – hade han saknat detta hade han förstås gått ner i 5Ru eftersom motståndarna i så fall har ess och kung i klöver att ta för.

Essfrågan

Nu är det inte mycket mer att tjafsa om eftersom ni uppenbarligen har kontroll i alla färger. Det enda som kan hindra er från att bjuda slam är om ni saknar 2 ess eller möjligen 1 ess samt trumfdam. Du bjuder därför 4NT och frågar efter hur många ess din parter har.

Du får svaret 5Kl som alltså visar 0 eller 3 ess. I detta fall givetvis 3, det är ju partnern som drivit på mot slam. .Huruvida partnern även har trumfdam vet du inte ännu. Du har nu tre bud att välja på:

5Ru betyder att ni saknar alla ess. Alltså inte aktuellt.

5NT visar att du har trumfdamen och att ni förfogar över alla ess samtidigt som det är invit till storslam. Inte heller aktuellt eftersom du inte har trumfdam.

5 Hj frågar efter trumfdam och visar att ni har alla ess. Alltså rätt bud här!

Du bjuder alltså reläbudet 5Hj – närmaste bud över 5 klöver som inte är trumffärg. Eftersom partnern därmed vet att ni har alla ess och att du även har hjärterkontroll kan han rita in SpA, HjK samt RuK hos dig.

Han vet också att du saknar ess ock kung i klöver samt din ungefärliga fördelning. Han kommer alltså inte att bjuda storslam bara för att han har trumfdamen om han inte kan se 13 stick utan då bjuda något annat än 6Ru (förnekar trumfdam) och 7Ru, till exempel 5NT (visar inget extra) eller 5Sp/6Kl för att visa något oredovisat i den färgen och låta dig bestämma om det räcker för att bjuda storslam.

Slutligen storslam!

Din partner har emellertid hört tillräckligt för att själv kunna avsluta budgivningen med 7Ru. Budgivningen gick alltså

SydNord
1 Ru1 Hj
2 Sp2 Kl fjärdefärg, kräver till utgång
2 Ru högst 2 hjärter3 Ru
3 Hj Kung eller Ess3 Sp kontroll
4 Ru4 Hj kontroll (och även Kl-kontroll
4 NT Essfråga5 Kl 0 eller 3 ess
5 Hj Trumfdam?7 ru

Partnerns kort

Eftersom din partner tittar in i

och vet att du har kung-singel eller Kx i hjärter, SpA samt RuK minst fjärde ser han att du enkelt kan stjäla upp bordets hjärter för 13 säkra stick.

Era kombinerade händer är alltså:

Bra budgivning?

Ja det tycker jag nog men det blir givetvis enklare när man har bra budmetoder och dessutom använder sitt omdöme och sunda förnuft.

Notera för övrigt att vi bara har 27 gemensamma honnörspoäng och även om man räknar in totalt 5 fördelningspoäng kommer man upp i 32 jämfört med de rekommenderade 37 totalpoängen som brukar rekommenderas för att bjuda storslam. En av huvudanledningarna till detta var förstås att du bara hade 2 bortslösade honnörspoäng i partnerns korta färger (KlJ och SpJ).

Att ta till sig

Se till att ha metoder för att kolla om partnern har trumfdam

Se till att fjärdefärgskrav alltid är krav till utgång så kan ni visa tillägg utan att behöva riskera att partnern passar. I det här exemplet kunde du visa hjärterkontroll och högst tvåkorts-hjärter. Utan den infon hade partnern inte vågat driva mot slam. Partnern kunde i sin tur visa spaderkontoll.

Bjud alltid era extra färglängder och kontroller ”up the line” det vill säga nerifrån. eftersom överhoppade färger förnekar extra längd/kontroll i den färgen.

Tala alltid om för partnern att ni har alla ess, normalt sett med 5NT = allmän storslamsinvit eller trumfdamfråga, om du ser att storslam kan vara möjlig. Går du ner i lillslam kommer partnern att tro att ni saknar ett ess.

Självklart vill jag prenumerera på bloggen!

* indicates required

Budgivningen

Min partner öppnar i första hand med 1NT som visar en jämn hand med 15-17 Hp. Öst kliver nu in med 2Kl som ska visa minst 5-4 i högfärgerna, det vill säga inte visar någonting om hans klöver. Han kan till och med vara renons i klöver.

Jag har nu 2 huvudsakliga alternativ för min fortsatta budgivning:

Jag kan antingen välja att bjuda handen ”vetenskapligt”. Jag skulle då till exempel kunna bjuda 3Kl som är ett överföringsbud och alltså visar ruter. Detta för att om möjligt få spelföringen i ett ruterkontrakt på min partners hand för att skydda hans kort i hjärter och klöver från att bli genomskjutna i utspelet. Därefter skulle jag på min partners förväntade 3Ru hoppa till 4Sp som eftersom det är en av Östs visade färger visar renons och ber Andreas bedöma om anpassningen är bra eller dålig. Har han lite poäng eller möjligen bara esset i spader (så han kan saka en förlorare på min hand) ser han att hans övriga honnörer är verksamma och kan nu antingen essfråga eller bjuda slam direkt.

Eller så kan jag ta den så kallade direktmetoden och bjuda 6Ru direkt. Nackdelen med det är som sagt att vi eventuellt får spelföringen på fel (min) hand medan fördelen är att Väst måste gissa vilken färg han ska spela ut samt att min hand under hela spelet är dold för motståndarna vilket försvårar deras försvarsspel avsevärt.

Jag väljer så småningom det senare alternativet eftersom jag av egen erfarenhet vet hur svårt det kan vara att saka på en 8-kortsfärg. Jag bjuder alltså direkt 6Ru vilket också avslutar budgivningen. Budgivningen gick alltså kort och koncist:

NordÖstSyd
1 NT2 Kl6 Ru

Utspelet

Väst väljer att spela ut Hj10 och jag avvaktar med spänning träkarlens utseende. Om Andreas har HjK har ju Öst HjA och HjQ och de tar förmodligen dessutom en stöld i Hj. Jag skulle då gå minst 2 straff i kontraktet och få en bottennotering.

Träkarlen

Dessbättre lägger Andreas upp bland annat HjA och jag kan överblicka:

Jag tar förstås för HjA och bekänner med ja vadå?

Spelplan

Det är som sagt viktigt att maskera sin hand när man är spelförare. Första steget i detta är att bekänna med HjJ i första stick. Skulle jag bekänna med 8an eller 9an så vet ju Öst att jag har kvar knekten. Väst kan inte ha knekten eftersom ha skulle ha spelat ut den från J10 i hjärter. Om jag däremot bekänner med HjJ måste han gissa huruvida jag har HjJ singel (och hans partner i så fall spelat ut från 1098x) eller om jag har Jxx i hjärter och Väst spelat ut från 10x eller 10 singel i hjärter.

Jag räknar därefter mina säkra stick och kommer upp i 1 klöver 8 ruter och 1 hjärter totalt 10 stick. Jag behöver alltså 2 ytterligare stick. Dessa kan jag få dels om klövermasken går bra (ger 2 ytterligare stick) och dels om jag kan stöldpressa ut Östs förväntade SpA (ger 1 ytterligare stick).

Det kan nu vara frestande att omedelbart pressa ut Östs SpA eftersom jag är inne på bordet. Dock måste jag sedan ändå maska i klöver för att kunna få mina begärda 12 stick och om den går bra har jag inga problem att ta alla 13 sticken. Men om jag börjar med att stjäla esset och klövermasken sedan sprickervet ju Öst vid det laget att jag inte har några spader kvar och kommer som enda chans att ta för kung och dam i hjärter.

Hur försvåra?

Om jag däremot slår den nödvändiga klövermasken innan jag spelar spader måste Öst gissa huruvida han ska försöka ta för SpA eller ta för sina hjärterstick. Notera också att om jag valt att överföra så att Andreas hade varit spelförare så hade Öst kunnat se mina kort som träkarl och vetat att det var i hjärter han skulle ta straffen.

Jag spelar alltså in mig i ruter för att omedelbart maska i klöver. Jag trumfar alltså inte ens ut utifall att det är Öst som har den sista rutern eftersom Väst då kanske kan markera i hjärter eller spader och på detta sätt hjälpa Öst med sitt beslut.

Dessbättre går klövermasken bra och jag spelar nu SpK som Öst täcker med SpA. Jag stjäl förstås och trumfar därefter ut. Jag har nu 12 säkra stick och kan tillfälligt andas ut. Hade det nu varit lagtävling hade jag tagit 12 stick utan att upprepa klövermasken. I lagtävling kan man normalt sett riskera 1 IMP som inte brukar vara avgörande men inte 12-13 IMP som ju ofta kan avgöra hela matchen. Öst kan ju ha varit listig och lagt lågt från KlK eftersom han förväntar sig att jag ska upprepa klövermasken. Dock bedömer jag att Öst inte skulle hitta det försvaret.

I partävling däremot är varje stick normalt poängutslagsgivande om det är samma kontrakt men jämför sig med vid de andra orden. Här gissar jag på att även många andra har bjudit 6Ru så jag vill helst ta maximalt antal stick. Jag upprepar alltså klövermasken och håller återigen andan…

Som förväntat går även den andra klövermasken bra och jag går alltså hem med en övertrick i mitt kontrakt. Jag kommer nu bara att förlora gentemot de par som eventuellt bjudit 7Ru med hemgång men de kan jag givetvis inte göra något åt hursomhelst.

Hela sitsen

När hela sitsen är

kan försvaret som synes inte påverka utgången av brickan. Otur för dem men ibland får man en dålig bricka utan att kunna göra något.

Resultatet.

När scorerna kommer upp efter ronden visar det sig att vi får en 5-delad topp av totalt 22 resultat. Hade jag däremot bara tagit mina 12 stick hade vi bara fått en bit under medel eftersom 6Ru var ett populärt kontrakt vid många av borden.

Sens moral

Försök dölja din hand om möjligt, både i budgivningen och i spelet. Det gör dig mycket svårare att möta och leder också till att dina motståndare ofta famlar i mörkret.

Ta dina säkra stick om det är lagtävlingsberäkning så länge du får hem ditt kontrakt men försök om möjligt att göra övertrick om det är partävlingsberäkning och du bedömer att du sitter i ett normalkontrakt. Fast sitter du t.ex. i 1NT redubbelt och har 7 säkra stick sitter du ju redan på en ren topp normalt sett och bör inte riskera några övertrick ifall du riskerar att gå bet.

För övrigt kom vi 3a (av 44) i tävlingen 1(!) poäng efter tvåan och 11 poäng efter ettan. Som en klen tröst var vi bara 1 poäng före fyran…. Jämnare tävling får man leta efter 😮

Ja tack, jag vill prenumerera på bloggen

* indicates required



JOHANS BRIDGEUTBILDNING
– den perfekta presenten!

10 filmer för den som aldrig spelat förut.
Regler – Budgivning – Spelföring – Försvar
Du kan också köpa enstaka filmer.
Du hittar utbildningen HÄR

Kategorier
Avancerat Budgivning Slambudgivning Spelföring Tävling

Hitta anpassningen vid slambudgivning

Bridge kan vara vackert!

Ibland får man till en ovanligt vacker budgivning och bjuder en bra slam utan att förfoga över de rekommenderade 33 poängen. Detta gäller framförallt när man har perfekt anpassning och kan ta reda på det under budgivningen. Ett bra kännetecken på en sådan lyckad budsekvens är när man kommer ihåg brickan långt efter att den är spelad 🤩

Tävlingen

I Chairmans Cup som har spelats nu i veckan lyckades mitt lag gå vidare från 16-delsfinalen genom att vinna med endast 7 IMP, så dagens bricka var helt avgörande (tillsammans med en del andra brickor givetvis). Det var framför allt min partner Andreas Westman som insåg att vi kunde ha slam i korten och drev på i budgivningen.



Handen

Jag tar som Syd upp följande hand:

Budgivningen

Då vi spelar med 5-korts högfärgsöppningar öppnar jag med 1Ru som lovar minst 3-kortsfärg. När jag som här har 4-4 i lågfärgerna öppnar vi med 1Ru och inte 1Kl.

Andreas svarar 1Hj vilket lovar minst 4 hjärter och normalt minst 6 poäng (som man ibland kan pruta lite på…). Jag visar min andra färg med 1Sp som inte lovar 4 ruter ännu, jag kan till exempel ha fördelningen 4333.

Andreas bjuder nu 2Kl som är så kallat fjärdefärgskrav och kräver till minst utgång. Budet visar alltså ingenting om hans klöverinnehav, han kan till och med vara renons i klöver. Jag förväntas nu visa extra färglängder och/eller håll i klöver. Eftersom jag inte har några extra färglängder men håll i klöver bjuder jag nu 2NT.

Eftersom vi båda vet att vi ska till utgång kan vi, innan vi når 3 NT, passa på att visa mer om våra händer för att se om vi ska till slam. Andreas återkommer med 3Ru som visar att han har stöd i ruter och är intresserad av att spela utgången/slammen i den färgen. Jag bjuder 3Sp vilket visar värden i spader och att jag är intresserad av att passera 3NT.

Nu kommer 4Ru från Andreas och jag kontrollbjuder 4Hj. I det här fallet betyder det singel eller renons eftersom jag skulle ha bjudit 3Hj på 3Ru om jag haft ess eller kung i hjärter. Andreas som har 4 hackor i hjärter vet nu att anpassningen är perfekt och bjuder essfrågan 4NT.

Efter att jag visat mitt ess avslutar han så budgivningen med 6Ru. Budgivningen gick alltså

Utspelet

SydNord
1 Ru1 Hj
1 Sp2 Kl (fjärdefärgskrav)
2 NT (klöverhåll)3 Ru (ruterstöd)
3 Sp (värden)4 Ru
4 Hj (kontroll)4 NT (Essfråga)
5 Kl (ett ess)6 Ru




Väst spelar ut HjA och Andreas lägger upp sina kort.

Träkarlen

Jag kan nu överblicka en utmärkt slam:

Väst fortsätter med HjK och jag stjäl förstås med Ru2.

Spelföringen

Jag kan räkna in 5 ruterstick, 2 spaderstick och 2 klöverstick, summa 9 stick. Om jag vill slippa att gissa var SpQ sitter behöver jag alltså 3 hjärterstölder på min hand för att komma upp i de tolv begärda sticken.

Dummy reverse

Att på detta sätt stjäla kort på den egna handen i stället för på bordet kallas Dummy revers eller omvänd träkarl. Det är en ganska ovanlig metod men något man bör behärska, åtminstone på elitnivå.

För att kunna stjäla den sista hjärtern med RuQ (så att inte Väst kan stjäla över ifall han har 3-korts hjärter) krävs det att trumfen inte sitter 4-0 hos motståndarna. Så jag börjar med att spela in bordet med låg ruter till RuA.

Båda motståndarna bekänner dessbättre.

Därefter stjäl jag bordets tredje hjärter lågt varefter jag tar för KlA och stjäl en klöver lågt. Jag kan nu stjäla bordets sista hjärter med RuQ och spela in bordet på SpA. Därefter trumfar jag ut med bordets RuK och RuJ och kan sedan saka bordets förlorande spader på KlK. Eftersom motståndarna bekänner hela tiden klarar jag alltså mitt kontrakt!

Vi får därmed in 1370 för lillslammen då vi är i zonen.

Andra bordet

Vid jämförelsen visar det sig att våra motståndare inte upptäckt den fina anpassningen utan nöjt sig med 5Ru så vi vinner 750 poäng (lillslamsbonusen) på brickan vilket även räcker för att vinna hela matchen 😃

Bra bjudet?

Ja, framförallt Andreas bjöd bra som anade den goda anpassningen redan tidigt i budgivningen. Själv svarade jag mest på tilltal men det räckte bra denna gång…

Ja tack, jag vill prenumerera på bloggen!

* indicates required



JOHANS BRIDGEUTBILDNING
– den perfekta presenten!

10 filmer för den som aldrig spelat förut.
Regler – Budgivning – Spelföring – Försvar
Du kan också köpa enstaka filmer.
Du hittar utbildningen HÄR

Kategorier
Nybörjare Spelföring

Godspela sidofärgen!

Varför?

Ofta har du inte tillräckligt många höga stick, så kallade takstick, för att gå hem i ditt kontrakt. Du måste då godspela stick i en eller flera sidofärger för att få ihop tillräckligt många höga stick som du kan saka dina förlorare på.



Det du måste försäkra dig om är dels att motståndarna inte hinner ta straffen innan du hunnit godspela dina stick och dels att du har kvar minst en ingång till den hand där du avser att hämta hem de godspelade sticken.

Handen

Du tar som Syd upp följande fina hand:

Budgivningen

Du är giv och öppnar med 1Sp som visar 13-21 poäng och minst 5 spader. (Du kanske normalt spelar med 4-kortsöppningar, men på dagens giv spelar vi med systemet att öppningar i högfärg visar minst 5-korts. Detta system är vanligt framför allt i USA.)

Din partner svarar 2Sp som visar 6-9 poäng och minst 3 spader (återigen eftersom ni har 5-korts öppningar. Om 1 spader bara hade lovat 4 spader hade 2 spader också lovat minst 4 spader). Eftersom du har 19 honnörspoäng och 1 fördelningspoäng, totalt 20 poäng, vet du nu att ni tillsammans har minst 26 poäng vilket är vad som normalt sett behövs för att bjuda utgång i högfärg. Du avslutar därför budgivningen med 4Sp.




Utspelet

Väst spelar ut HjD som normalt sett är högsta och kan vara från D singel, Dx eller DKnx(xx).

Träkarlen

Din partner lägger upp sina kort och du kan överblicka:

Spelplan

Du börjar med att räkna dina säkra stick. 5 i spader (om färgen sitter 3-2), 2 i hjärter samt 2 i klöver, totalt 9 säkra stick. Du behöver alltså godspela minst ett ytterligare stick, fler om spadern inte sitter 3-2.

Vad ska godspelas?

Den enda färg du kan godspela är rutern. I de övriga färgerna har du ju bara låga hackor utöver de säkra sticken. Om du ger bort till ess och kung i ruter blir damen och 10an höga och bör säkerställa att du går hem i ditt kontrakt.




Att tänka på

Du måste se till att spara minst en ingång på bordet som du kan använda när du ska ta för dina godspelade ruterstick. Du måste också undvika att motståndarna hinner ta fler än 3 stick innan du hunnit hämta dina ruterstick.

Du kan alltså inte börja med att trumfa ut, då har du ju ingen ingång till bordet när du har godspelat dina ruterstick.

Du kan inte heller ta ut dina höga hjärter- och klöverstick först, då får ju motståndarna ett hjärter ett klöver samt 2 ruterstick så fort de kommer in och straffar därmed kontraktet.

Du måste därför omedelbart börja godspela dina ruterstick.

Spelet

Du sticker den utspelade hjärterdamen med HjA och spelar omedelbart RuKn. Denna vinns av Öst med RuK som fortsätter hjärterattacken med Hj3. Du tar förstås med HjK och fortsätter med din sista ruter, Ru7.

Den här gången är det Väst som vinner sticket, med RuA. Han tar även för sitt godpelade hjärterstick med HjKn och fortsätter därefter med en låg klöver. Du tar för KlA och nu är äntligen ruter dam och ruter 10 höga.

Uttrumfning

För att inte motståndarna ska kunna stjäla av dina numera höga ruterstick måste du nu trumfa ut. Du måste dessutom vara inne på bordet när det är klart för att kunna ta för ruter dam. Så du spelar SpA, SpK och SpD och eftersom trumfen sitter 3-2 är det nu uttrumfat och du är inne på rätt hand det vill säga bordet.

Äntligen belöning

Du kan nu äntligen inkassera ruter dam och sakar givetvis din förlorande klöver 9. Sedan behöver du inte ens ta även för Ru10 eftersom du bara har KlK och höga trumf kvar på handen. Du går alltså precis hem i ditt kontrakt när hela sitsen är:

Hela sitsen

Som synes fick du inte ta för dina höga sidostick innan rutern var godspelad. Du fick inte heller trumfa ut först för då hade du saknat ingång till bortet i slutläget.

Andra bordet

Vid jämförelsen visar det sig att Syd har uppvärderat sina 19 poäng till 20 och därför öppnat med 2NT som visar 20-21 poäng. De har därför hamnat i 3NT istället. Efter det naturliga hjärterutspelet har försvaret fått 2 hjärterstick och 2 ruterstick. Eftersom ditt lag fick in 420 poäng i 4Sp och de fick 400 i 3NT med jämn hemgång vinner ni alltså blygsamma 20 poäng på brickan.

Men många bäckar små 😃 – och huvudsaken var ju att du spelade hem kontraktet!

BRIDGE FÖR NYBÖRJARE

10 filmer: Regler – Budgivning – Spelföring – Försvar
Du kan också köpa enstaka filmer – eller
skänk bort några väl valda lektioner till din partner!
Läs mer och handla här

Ja tack, jag vill prenumerera på bloggen

* indicates required



Kategorier
Avancerat Försvarsspel Spelföring

Knivskarp duell på hög nivå!

Försvaret eller spelföraren?

Ibland hittar försvaret på något helt oväntat. Spelföraren måste då finna motmedel eller erkänna sig besegrad. Möter man dessutom någon bekant kan det bli en prestigefråga vem som går segrande ur duellen! Öst nedan var Joe Grue, en av USA:s bästa yngre spelare – och de yngre vill ju ofta göra något spektakulärt.



Handen

Jag spelar med Anders Morath som partner, och tar som Syd upp följande hand:

Budgivningen

Jag öppnar förstås med 1Ru som visar minst 13 poäng och minst 4 ruter. Anders svarar 1Hj och jag bjuder 1NT som visar 12-14 honnörspoäng och en jämn hand. Anders bjuder nu 2Ru som är ett konventionellt bud: utgångskrav och ber mig bjuda oredovisade färglängder. Eftersom jag har en ruter mer än jag lovat bjuder jag därför 3Ru. Anders bjuder då 3Hj som visar en 5e hjärter och ber mig stöda hjärtern om jag har 3 hjärter.

Eftersom jag bara har 2 hjärter bjuder jag nu 3NT vilket avslutar budgivningen eftersom alla passar. Slutbudet blir alltså 3NT med mig som spelförare och hela budgivningen gick

SydNord
1 Ru1 Hj
1 NT2 Ru (utgångskrav, vill se oredovisade färglängder )
3 Ru (en ruter mer än visat)3 Hj (har5, stöd om du har 3)
3 NT




Utspelet

Väst spelar ut Sp2 enligt 10-12, han har alltså 3 spader eller 5 spader.

Träkarlen

Min partner lägger upp sina kort och jag kan överblicka:

Säkra stick

Jag har ännu så länge bara fem säkra stick: ett i spader, ett i ruter och tre i klöver. Jag behöver alltså godspela ytterligare 4 stick.

Spelplan

Min spelplan är att godspela 1 stick i hjärter samt 3 ytterligare (utöver esset) i ruter. Detta skulle tillsammans med mina säkra 5 stick innebära de 9 stick jag behöver för att spela hem mitt kontrakt.

Första stick

Om Väst har spelat ut från KDxxx i spader ska jag nu ta för SpKn. Men om utspelet är från K10xxx eller D10xxx har ju Öst Dx respektive Kx och då ska jag lägga lågt från bordet eftersom Öst då tvingas ta för sin höga honnör varefter jag kan maska ut Västs honnör med SpKn.

Eftersom KDxxx bara är EN sits och K10xxx/D10xxx är TVÅ sitsar är det DUBBELT så stor chans att lägga lågt från träkarlen. Dessutom kunde ju Väst ibland ha valt att spela ut kungen från KDxxx vilket ytterligare talar för att lägga lågt.

Tyvärr tar Öst för Sp10 och returnerar ytterligare en spader, 4an denna gång. Väst sätter i SpD och jag måste bestämma mig för om jag återigen ska lägga lågt eller ta för SpA nu. Om Väst från början har KDxxx har ju Öst inga spader kvar, och jag kan då lika gärna ta för SpA. Om Väst däremot har spelat ut från Dxx i spader ska jag lägga lågt en gång till för att försöka blockera färgen. Om jag sedan kan hålla Öst utanför spelet får han inte för sin sista spader.

Jag lägger därför återigen en låg spader från bordet och Väst fortsätter attacken genom att spela ytterligare en spader.

Oväntat sak!

Öst har som jag misstänkte inga spader kvar och sakar nu RuK på SpA!!!

Hur sitter rutern?

Öst försöker uppenbarligen skapa en ingång till sin partner för att kunna ta för sina höga spader. Om rutern sitter t.ex Knxx hos Väst och Kxx hos Öst kommer ju Väst in på sin RuKn innan jag hunnit få mina 4 ruterstick och tar straffen i spader. Hade inte Öst hittat det vackra saket av RuK hade jag spelat låg ruter från bordet och maskat med RuD. Jag hade sedan gått in på bordet och spelat bordets sista ruter. Lägger nu Öst lågt tar jag för RuA och spelar in honom på RuK, sätter han i RuK duckar jag och fäller sedan Västs RuKn med mitt RuA. I båda fallen håller jag Väst utanför spelet. Den elake Öst har dock spolierat detta genom att saka RuK! Jag tror alltså att Väst har minst Knxx i ruter och behöver alltså godspela mina stich någon annanstans.

Var finna bröd i öknen?

Min enda återstående chans är nu att godspela mina stick i hjärter. Eftersom jag numera har 1 spaderstick, 2 ruterstick och 3 klöverstick behöver jag godspela 3 stick i hjärter. Men jag måste vara mycket försiktig!

Om Väst har HjA har jag givetvis ingen chans, då tar han ju för HjA och ytterligare 2 spaderstick för straffen. Men jag måste också gardera mig så han inte kommer in om han har t.ex Kn10x eller Kn9x i hjärter. Om jag nu spelar hjärter till kungen (eller damen) direkt kan ju Öst ta för esset och sedan kommer Väst alltid att komma in på HjJ innan jag fått mina 9 stick.

Så jag går nu in på handen med ruter till mitt ess och spelar låg hjärter upp mot träkarlens KQ842. När Väst bekänner med Hj5 nöjer jag mig med Hj8 varpå Öst vinner sticket med Hj10.

Mera ruter genom att lägga Hj

Öst fortsätter med ytterligare en ruter men eftersom jag spelar på att Väst har kvar Knx i ruter tar jag för ruter dam. Jag spelar förstås ytterligare en hjärter och täcker Västs Hj7 med HjD. Öst stretar emot genom att lägga HjKn men eftersom min enda chans numera är att hjärtern ska sitta 3-3 från start spelar jag återigen hjärter, nu från bordet. När Öst tar för HjA och Väst bekänner är hjärtern äntligen godspelad 😁. Öst har ju numera bara klöver kvar och efter hans framtvingade klövervända tar jag enkelt resten och går hem i mitt kontrakt. Jag tappar bara 2 stick i spader och 2 stick i hjärter.

Hela sitsen

såg inte oväntat ut såhär:

Som synes var säkerhetsspelet i hjärter onödigt denna gång men hade ju varit nödvändigt med många andra hjärter-sitsar.

Andra bordet

Vid jämförelsen visar det sig att Öst (föga oväntat…) inte hittat det spektakulära motspelet att saka RuK på 3e spadern. Spelföraren har då enkelt godspelat rutern och därefter gett bort stick till HjA och även han fått sina 9 stick. Det hela slutar alltså med en likabricka trots den vackra duellen mellan Öst och mig vid mitt bord!

Attack och kontraattack

Denna gång var det jag som drog det längsta strået i vår knivskarpa strid men nästa gång är säkert Joe Grue (Öst) revanschsugen!

Ja tack, jag vill prenumerera på bloggen!

* indicates required


 

 


JOHANS BRIDGEUTBILDNING
– den perfekta presenten!

10 filmer för den som aldrig spelat förut.
Regler – Budgivning – Spelföring – Försvar
Du kan också köpa enstaka filmer.
Du hittar utbildningen HÄR

Kategorier
Avancerat Budgivning Medelsvår Slambudgivning

Storslambudgivning med splinter

Alla stick

på en bridgegiv är förstås ganska ovanligt att ta. Man bör vara väldigt säker på 13 stick för att bjuda storslam eftersom skillnaden mellan lillslam med hemgång och storslam med bet är avsevärd. Man måste därför redan i budgivningen ta reda på att man kan ta alla stick.



Handen

Jag tar som Syd upp följande fina hand med 13 hp:

Budgivningen

Min partner öppnar med 1Ru som visar minst 4 ruter och minst 13 poäng. Jag svarar förstås 2Kl som lovar minst 10 poäng och minst 4 klöver. Min partner återbjuder nu 3Hj som är ett splinterbud. Det visar att han har kort hjärter (singel eller renons) och minst 4-kortsstöd i klöver. Hade han haft 4-korts hjärter hade han istället bjudit 2Hj.

Detta passar förstås perfekt mot min hand. Jag vet nu att vi inte har något tapp i den färgen eftersom jag kan stjäla mina 2 hjärterförlorare på bordet. Dessutom har jag inga poäng bortslösade i hjärter, hade jag haft HjD och HjKn hade de inte varit till någon nytta. Jag har också 2 fler trumf (klöver) än jag har lovat och 3 poäng utöver de 10 som jag har lovat.




Allt sammantaget ser det mycket lovande ut och jag avser att undersöka möjligheterna för att bjuda minst lillslam och förhoppningsvis storslam. För att detta ska lyckas måste jag ta reda på vad partnern har i ruter och spader samt försäkra mig om att vi har alla ess (för storslam) eller saknar högst ett ess (för lillslam).




Kontrollbudgivning

Eftersom vi redan har bestämt att vi ska spela med klöver som trumf (eller möjligen 3NT) är alla bud nu kontrollbud med klöver som trumf. Det innebär att alla färgbud förutom klöver visar renons, singel, ess eller kung.

På 3Hj bjuder jag därför 4Kl. Eftersom jag går förbi 3Sp har jag ingen kontroll i spader och eftersom jag inte bjuder 3NT utan 4Kl berättar jag för min partner att vi inte ska spela 3NT utan att klöver är trumf. Min partner bjuder nu 4Ru som kontrollbud. Han visar samtidigt att han även har kontroll i spader eftersom jag ju förnekade spaderkontroll genom att inte bjuda 3Sp. Eftersom jag vet att han har kort hjärter är jag tämligen säker på att hans kontroller i ruter och spader består av ess och kungar, man har ju sällan singeltons i 2 färger på samma giv. Jag bjuder nu 4Hj för att visa min hjärterkontroll. Min partner återkommer nu med 4Sp. Eftersom han redan visat ess eller kung i spader visar han nu ytterligare ett högt kort. Jag vet därför att han har både ess och kung i spader. Eftersom jag själv har spader dam vet jag nu att jag kan saka eventuella ruterförlorare på partnerns kvarvarande spaderhonnörer så småningom. Nu är det bara frågan om vi har tillräckligt med ess för att bjuda slam.

Essfrågan

Jag bjuder därför 4NT som essfråga. Min partner svarar 5Kl som visar 0 eller 3 ess av 5 där trumfkungen är ett ess. Med tanke på att min partner öppnat budgivningen kan det inte gärna var 0…

Jag har ju själv 2 ess så jag vet nu att vi har alla 5 essen. Jag kan räkna in minst 3 stick i spader (A + K + D), HjA + 2 hjärterstölder, RuA samt 6klöverstick på min hand. 3+3+1+6=13 så jag kan med stor säkerhet avsluta budgivningen med 7Kl!

Hela budgivningen

har alltså gått:

SydVäst NordÖst
1 RuPass
2 KlPass 3 Hj (Splinter)Pass
4 Kl (ej spaderkontroll)Pass4 Ru (Ruter- och spaderkontroll)Pass
4 Hj (kontroll)Pass4 Sp (ytterligare sp-kontroll)Pass
4 NT (Essfråga)Pass5 Kl (0 eller 3 ess, här 3 ess)Pass
7 Kl

Hela sitsen

när hela sitsen är:

är spelföringen enkel och jag tar mina 13 stick efter att ha trumfat ut, stulit två hjärter och sakat min ruterknekt på SpK.

Andra bordet

Vid jämförelsen visar det sig våra motståndare inte använt sig av splinterbud och därför stannat redan i 6Kl. Vi vinner alltså 500 poäng på brickan 😃

Sens moral

Om du har bra konventioner, använd dem!

Ja tack, jag vill prenumerera på bloggen!

* indicates required



Kategorier
Budgivning Försvarsspel Medelsvår Nybörjare Utspel

Markeringar!

Styrkemarkeringar och längdmarkeringar

Det finns 2 huvudtyper av markeringar inom bridgen: Styrkemarkeringar där man visar om man är stark eller svag i en specifik färg samt Längdmarkeringar där man visar hur många kort man har i en viss färg.



Längdmarkeringar är inte vanligt bland nybörjare, så i dagens inlägg ska jag fokusera på hur styrkemarkeringar kan fungera.

Styrkemarkeringar

Det finns 2 huvudvarianter av styrkemarkeringar. Vanliga styrkemarkeringar används oftast internationellt och går helt enkelt ut på att man lägger ett högt kort om man har bra i färgen och ett lågt kort om man har dåligt i färgen. Den andra varianten är omvända markeringar som oftast används i Sverige. Dessa kallas även Schneider-markeringar och innebär att man gör tvärtom mot ovanstående, det vill säga ett lågt kort visar styrka och ett högt kort visar svaghet.

Vilken markeringsmetod som är bäst är svårt att svara på (det är därför båda metoderna används frekvent…), huvudsaken är att båda i paret gör likadant! Det är förstås också viktigt att fråga motståndarna vilka markeringar de använder så att ni kan tyda dem på rätt sätt.

Nu ett exempel på hur det kan fungera i praktiken och här utgår vi från att ni spelar med omvända markeringar dvs. lågt kort betyder bra i färgen, högt kort betyder dåligt.

Handen

Du sitter Syd och tar upp följande hand:

Budgivningen

Öst öppnar med 1NT som visar 15-17 honnörspoäng och en jämn hand, alltså ingen singelton eller renons och högst 1 dubbelton.




Vad bjuder du nu?

Eftersom du är för svag för att bjuda 2Sp i detta läget väljer du att passa. (En del spelar att 2Kl som inkliv på motståndarnas öppning med 1 NT visar minst 4-5 eller 5-4 i högfärgerna och då hade det varit tänkbart, speciellt i ozon – men nu utgår vi från att ni spelar att 2 Kl är naturligt och du passar).

Väst bjuder nu omedelbart 3NT och alla passar på det. Du ska alltså spela ut mot 3NT med Öst som spelförare. Vad spelar du ut?

Utspelet

Normalt ska du spela ut din längsta färg mot NT-kontrakt för att snabbt godspela färgen om möjligt. Du har dessutom en fin sekvens i toppen av din spader-färg och riskerar inte att ge någon favör. Hjärterutspelet är farligare om motståndarna har både ess och dam i hjärter.

Träkarlen

Du spelar alltså ut SpD (högsta från sekvens) och träkarlen lägger upp:

De första sticken

Spelföraren tar omedelbart för SpA varpå din partner bekänner med Sp8 och spelföraren med Sp2. Därefter spelas KlD runt till din KlK.

Vad vänder du med nu och varför?

Det ser ut som om du har 2 olika möjligheter att straffa kontraktet. Antingen satsar du på att din partner har SpK och då ska du vända i spader så att ni får 4 spader-stick
eller så spelar du istället på att partnern har HjA och då ska du vända med låg hjärter så att partnern kan ta för esset och sedan maska ut spelförarens HjD.

Så vilket blir ditt val?

Det är nu era markeringar kommer in i bilden. Spader 8 är ett högt kort. Hade ni spelat med vanliga markeringar hade det inneburit en högmarkering och indikerat att din partner har SpK. I så fall skulle du ha fortsatt med spader. Men eftersom ni spelar med omvända markeringar så visar ju Sp8 dåliga spader. Alltså finns SpK hos spelföraren och er enda chans att beta kontraktet är att du vänder med hjärter och hoppas att din partner har esset.

Hela sitsen

När hela sitsen är:

tar ni era 4 hjärterstick och straffar därmed kontraktet. Din partner tar för esset, spelar hjärter till din knekt och sedan tar du för ditt ess – då faller damen – och slutligen din fjärde hjärter.

Observera att om du hade fortsatt i spader hade spelföraren enkelt tagit 10 stick och därmed gått hem med ett övertrick.

Andra bordet

Vid jämförelsen visar det sig att lagkamraterna bjudit likadant alltså 1NT-3NT. Efter samma utspel bekände dock Nord med Sp4 eftersom de hade vanliga markeringar. Så även motståndarnas Syd visste att spelföraren hade SpK och hittade hjärter-vändan för en straff. Det hela utmynnade alltså i en lika-bricka.

Viktigt med markeringar?

Ja, inte minst denna bricka var ett bevis på att det är vitalt att spela med markeringar! Annars hade ju stackars Syd på dagens bricka fullkomligt famlat i mörkret och fått gissa vilken färg han skulle fortsätta med…

BRIDGE FÖR NYBÖRJARE

10 filmer: Regler – Budgivning – Spelföring – Försvar
Du kan också köpa enstaka filmer – eller
skänk bort några väl valda lektioner till din partner!
Läs mer och handla här

Ja tack, jag vill prenumerera på bloggen

* indicates required



Kategorier
Avancerat Budgivning Korträkning Medelsvår Spelföring

Minnesvärd spelföring

Skönheten i bridge

Ibland får man till en budgivning, spelföring eller ett försvarsspel som man kommer ihåg en lång tid efteråt, ungefär som en vacker tavla!



För någon månad sedan fick jag till en spelföring som jag fortfarande kommer ihåg, till och med nästan alla hackor från spelet.

Jag var tvungen att göra en hel del antaganden vartefter spelet framskred för att kunna hitta en sits där jag kunde gå hem men det är ibland nödvändigt när det ser hopplöst ut!

Handen

Jag tar som Syd med egen giv och ingen i zon upp följande fina hand:

Budgivningen

Jag öppnar med 1Sp som visar minst 4 spader och ca 13-21 poäng. Jag har ju 18 honnörspoäng och 2 fördelningspoäng, alltså 20 totalt och nästan maximum för mitt öppningsbud.

Väst passar och min partner svarar 1NT som normalt sett lovar 6-11 honnörspoäng men det kan också vara lite svagare än så eftersom det ofta blir svårare för motståndarna att bjuda och kanske hitta en egen utgång om de tror att vi har minst halva honnörsstyrkan som finns ute.

Öst kliver nu in med 2Ru som normalt visar minst 5 ruter och minst 10 poäng.

Jag har nu 2 olika möjligheter. Jag kan direkt hoppa till 4Sp vilket är vad vi normalt sett ska spela. Jag kan också dubbla 2Ru. Det är en upplysningsdubbling som visar att jag inte har en minimal öppningshand och ber min partner bjuda något eller möjligen straffpassa om han minst 4 fina ruter.




Jag väljer efter en kort fundering att dubbla 2Ru. Min plan är att bjuda 3NT om min partner bjuder 3Kl eftersom det ofta är lättare att ta 9 stick i NT än 10 stick i 4Sp, och att bjuda 4Sp på alla andra bud från min partner(bortsett från om han straffpassar förstås men då lär 2Ru gå för ett telefonnummer:-))

Min partner svarar dock 2Sp som normalt sett visar 3 spader och jag avslutar budgivningen med 4Sp.




Budgivningen gick alltså

SydVästNordÖst
1 SpPass1 NT2 Ru
DPass2 SpPass
4 SpPassPassPass

Träkarlen

Väst spelar ut Ru4 och jag kan överblicka följande:

Spelföringen

Jag konstaterar att min partner rabatterat en hel del på sitt 1NT-bud och att detta inte blir någon enkel match… Jag kan räkna in 6 spaderspel, 1 hjärterspel om HjA sitter rätt, RuA och en ruterstöld samt ett klöverstick om KlA sitter före KlK. Detta skulle ge totalt 10 stick men efter Östs inkliv är det stor risk att KlA sitter fel och då får jag bara 9 stick även om HjA sitter före esset.

Den utspelade ruterfyran går till Östs kung och mitt ess. Normalt spelar man ut 3e från topp i partnerns bjudna färg. Eftersom Öst gick upp med kungen har Väst troligen Dxx eftersom de flesta lägger damen om de har både dam ock kung för att underlätta för partnern.

Jag spelar nu Kl7 och Väst bekänner omedelbart med Kl9. Med så många klöver på bordet tar de flesta för esset om de har det eftersom det är stor risk att jag har singel-klöver och de därmed aldrig får för esset. Jag tror därför att esset sitter bakom kungen varför det är meningslöst att sätta i kungen. Jag nöjer mig därför med Kl10 varpå öst vinner sticket med KlD.

Motståndarna spelar med markeringarna, Schneider-Malmö. dvs ett högt kort är antingen dåligt i färgen eller – om det är en längdmarkering – ett udda antal kort. Därför tror jag att Väst har 3 eller möjligen 5 klöver eftersom han bekände med 9an. Om han har 3 klöver är dessa antingen Kn9x eller 9xx. De flesta försvarsspelare är oftast ärliga när de lägger sina kort för att inte lura sin partner och eftersom Öst tog för KlD tror jag inte han har KlKn också och jag sätter därför Väst med Kn9x i klöver.

Öst vänder nu med Ru10 och eftersom jag ogärna vill ha HjK genomskjuten täcker jag med RuKn och låter Väst vinna sticket med sin förväntade RuD. Han vänder nu med HjD till Östs HjA och jag bekänner förstås med Hj8. Försvaret har nu redan tagit 3 stick och jag måste ta resten för att gå hem i mitt kontrakt.

Öst vänder med Hj3 och jag tar för kungen. Jag kan nu visserligen stjäla min kvarvarande ruterhacka men jag måste också på något sätt ställa ett klöverstick för att bli av med min förlorande Hj10. För att kunna ställa ett klöverstick och ta för det behöver jag 3 ingångar till bordet, 2 för att stjäla klöver och 1 för att hämta mitt godspelade klöverstick. De enda möjliga ingångarna är bordets 3 spaderhackor så jag måste maska med Sp8 och hoppas att Väst har Sp9!!! Det trodde man inte vid en första anblick att jag behövde en spadermask:-)

Så jag spelar nu Sp5 och maskar med Sp8 medan jag håller tummarna… När masken lyckas spelar jag KlK från bordet som öst måste täcka för annars kan jag direkt saka min Hj10 och gå hem i kontraktet.

Jag stjäl förstås högt eftersom jag måste spara min låga spader för att komma in på bordet igen. När jag spelar in bordet med min sista spaderhacka till bordets Sp10 bekänner båda motståndarna så det är alltså uttrumfat.

Jag har ju redan tidigare bestämt mig för att Väst har Kn9x i klöver från start och i så fall har han bara KlKn kvar nu. Jag spelar därför Kl2 till stöld och till min glädje faller nu KlKn! Jag kan nu stjäla min ruterförlorare och ta för den numera höga klövertian på vilken jag sakar Hj10. Sen har jag bara höga trumf kvar och tar resten. Hemgång och +420 känns fint:-)

Observera att jag tog hela 4(!) stick med träkarlens ynka 3 honnörspoäng 😄

Jämförelsen

Vid andra bordet har spelföraren direkt spelat klöver till KlK varefter kontraktet inte längre har någon chans och går en straff. Vi vinner alltså 470 poäng på brickan.

Ja tack, jag vill prenumerera på bloggen!

* indicates required